Benodigde kennis

De benodigde kennis wordt in samenwerking bepaald tijdens werkbijeenkomsten en Ronde Tafels. Dit leidt tot kennisvragen die worden beheerd door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (DGB).

De onderstaande vragen zijn al deels beantwoord. De antwoorden staan in de documenten uit de collectie en zijn hier verzameld. (stand per maart 2017) Voor meer vragen en antwoorden: zie het Kennisjaarverslag.

LEGAL-Toelatingseisen

0%

Dit aspect is niet genoemd in de literatuur.

0%

Dit aspect is niet genoemd in de literatuur, en wellicht meer een vraag voor technical.

 

50%

(Motoring of the future) De eisen aan voertuigen moeten de stand van de techniek volgen. Dit maakt het moeilijk om vandaag een framework op te zetten voor het voertuig van morgen.

0%

De rechtspositie van de overheid bij defectieve automatische voertuigen is niet benoemd.

0%

Dit is niet genoemd in de literatuur.

 

75%

Uit: (The pathway to driverless cars, a code of practise for testing) “It is expected that automated driving systems will rely on the interaction and correct operation of several computers and electronic control modules. It will be important that:

  • Software levels and revisions running on each vehicle to be tested are clearly documented and recorded.
  • All software and revisions have been subjected to extensive and well documented testing. This should typically start with bench testing and simulation, before moving to testing on a closed test track or private road. Only then should tests be conducted on public roads or other public places.”

Uit: (Products Liability and Driverless Cars): ” Common sense would hold that, if an original manufacturer in no way participates in or promotes the post-sale installation of autonomous vehicle technology manufactured by a third party, the original manufacturer should not be liable for alleged defects in that technology. Unfortunately, some of the case law relating to liability for third-party conversions in other contexts doesn’t necessarily support this common sense conclusion.”

0%

Er wordt niet gesproken over gedefinieerde prestatiemaatstaven. Dit kan erop duiden dat hier nog geen standaarden voor zijn ontwikkeld.

 

25%

(Report from the Commission to the European Parliament and the Council) Er is een richtlijn voor standaardisatie van ITS binnen de Europese Unie. De lidstaten moeten zelf wetgeving maken die daaraan voldoet.

0%

Er wordt niet gesproken over gedefinieerde veiligheidsniveaus. Dit kan erop duiden dat hier nog geen standaarden voor zijn ontwikkeld.

100%

Uit (Societal Risk Constellations for Autonomous Driving. Analysis, Historical Context and Assessment): “Risk management must be adapted to the respective risk constellations and be conducted on the appropriate levels (public debates, legal regulations, politically legitimated regulation, business decisions, etc.). It is based on the description of the risk constellation, in-depth risk analyses in the respective fields and a societal risk assessment.”


 Hieronder een lijst met een aantal documenten die enkel betrekking hebben op het subdomein Legal/Toelatingseisen. Er zijn nog meer documenten gerelateerd aan dit subdomein maar deze zijn ook gelinkt aan andere subdomeinen. De volledige collectie beschikbare documenten in onze online bibliotheek (catalogus en dropbox)
Titel/Title Auteur(s)/Author(s) Organisatie(s)-opstellers/Product of Organisatie(s)-opdrachtgever(s)/ Product requested by Publicatiedatum
ontheffing Arjan van Vliet RDW RDW 30-1-2015
The pathway to driverless cars, a code of practise for testing UK Government Department of Transport I. Yarnold Department of Transport UK government 20-7-2015
Directive 2010/40/EU on ITS European Commission European Parliament and the Council of the European Union European Commission 7-7-2010
Report from the Commission to the European Parliament and the Council European Commission European Parliament and the Council of the European Union European Commission 21-10-2014
A Legal Perspective on Three Misconceptions in Vehicle Automation Bryant Walker Smith CIS, the center for Internet and Society University of South Carolina 1-1-2014
Automated and Autonomous Driving: Regulation under uncertainty Dr Bryant Walker Smith, Joakim Svensson International Transport Forum at OECD International Transport Forum’s Corporate Partnership Board (CPB) 5-7-2015
How Autonomous Vehicle Policy in California and Nevada Addresses Technological and Non-Technological Liabilities Cyrus Pinto Stanford University Stanford University ??/??/2012
Fundamental and Special Legal Questions for Autonomous Vehicles Tom Michael Gasser Federal Highway Research Institute, Bergisch Gladbach Springer Berlin Heidelberg 22-5-2016