Benodigde kennis

De benodigde kennis wordt in samenwerking bepaald tijdens werkbijeenkomsten en Ronde Tafels. Dit leidt tot kennisvragen die worden beheerd door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (DGB).

De onderstaande vragen zijn al deels beantwoord. De antwoorden staan in de documenten uit de collectie en zijn hier verzameld. (stand per maart 2017) Voor meer vragen en antwoorden: zie het Kennisjaarverslag.

HUMAN BEHAVIOUR-Rijvaardigheidseisen

Yes. Until 1 January 2016 such (level 1) systems should be switched off by the candidate while taking the test to ensure a similar test situation for every candidate, focused on the driving task itself (the use of ADAS changes this driving task). However, to create a realistic and future-proof test situation, it is necessary to implement the use of such systems in driver training and testing. Therefore, CBR allows candidates to use ADAS during the driving test on a voluntary basis. If so, they will be judged on using these systems in relation to a proper performance of the driving task.

0% t.a.v. rijvaardigheidseisen zijn weinig tot geen onderzoeken en presentaties beschikbaar en zijn de vragen nog open.

Een algemeen beeld is dat het rijden eerst ingewikkelder wordt (level 3), waarbij de bestuurder (fall back ready user) de beperkingen van de automatische piloot goed moet kennen. Vanaf SAE level 4 naar 5, nemen de eisen af en is het bv denkbaar dat de automatische pilot het rijbewijs moeten behalen als veiligheidseis. [Joop Veenis]


Hieronder een lijst met een aantal documenten die enkel betrekking hebben op het subdomein. Er zijn nog meer documenten gerelateerd aan dit subdomein maar deze zijn ook gelinkt aan andere subdomeinen. De volledige collectie beschikbare documenten in onze online bibliotheek (catalogus en dropbox)