In juli 2016 heeft een proef van twee dagen plaatsgevonden met een zelfrijdende Daimler bus. Jeannet van Arum, sectormanager Verkeersmanagement bij de Provincie Noord-Holland, vertelt over de lessons learnt:

“De bus reed over een traject van 20 kilometer op de busbaan tussen Schiphol en Haarlem. Tijdens dit traject reed de zelfrijdende bus (level 3) door drie tunnels en communiceerde met 19 verkeerslichten. De chauffeur heeft één keer moeten ingrijpen toen het systeem van slag was omdat er door maaiwerkzaamheden gras op de belijning van de weg was gekomen.

Tijdens de showcase hebben we een aantal technische zaken geleerd. Bijvoorbeeld wat de beste plek op de bus is voor de antenne voor een ongehinderd bereik met VRI’s.

Het belangrijkste wat we hebben geleerd is echter dat we denken dat zelfrijdende voertuigen al veel slimmer zijn dan ze daadwerkelijk zijn. Tijdens de showcase verliep bijna alles top. De bus reed moeiteloos door de tunnels, de communicatie met de VRI’s verliep goed en de bus stopte op 5 cm nauwkeurig bij de haltes. Wat je als passagier niet weet is dat het maanden voorbereiding heeft gevergd om deze showcase te laten slagen. De bus is onder andere  uitgevoerd met (infrarood)sensoren, camera’s, GPS, radar en differential GPS (om te bepalen waar het voertuig zich bevindt ten opzichte van zijn omgeving). Daimler heeft gedurende een half jaar de route wel 100 keer gereden om een zo nauwkeurig mogelijke kaart van het traject te maken. Ook het realiseren van communicatie met de VRI’s heeft veel voorbereidingstijd gekost.

Wij dachten ook dat de bus al was uitgerust met software die aan de lichaamshouding van personen herkent of ze willen oversteken. Dat was helemaal niet het geval, omdat de software voor localisation al zoveel plaats inneemt op de computers, dat dergelijke software er helemaal niet bij past. De bus kan ook nog niet omgaan met fietsers die langs de bus fietsen. Er wordt dan wel iets warms gedetecteerd, maar de bus weet niet wat de response moet zijn.

Tijdens de showcase mocht publiek meerijden in de bus. De bus zag er futuristisch uit en de tests verliepen heel goed. Lesson learnt is dat we nog in een leertraject zitten. Het is niet zo dat de bus nu al ergens rijdt. Hij is afgebroken en we moeten nog veel leren, voordat dergelijke bussen operationeel zijn.”